Vissza Minden Palackot!: a Coca-Cola csatlakozik a műanyaghasználat csökkentése és az újrahasznosítás növelése érdekében tett iparági erőfeszítésekhez

A Vissza Minden Palackot! elnevezésű kezdeményezés keretében a The Coca Cola Company egyesíti erőit két legfőbb versenytársával, hogy közösen nézzenek szembe az Egyesült Államok műanyaghulladék okozta problémájával. 

A Coca-Cola mellett a Keurig Dr Pepper és a PepsiCo is belép az Amerikai Üdítőital Szövetség (ABA) által szervezett összefogásba, melynek további tagjai a WWF, a Recycling Partneship és a Closed Loop Partners. 

“Iparágunk felismerte, hogy égetően szükségessé vált csökkenteni az új műanyagok mennyiségét a környezet érdekében, és szeretnénk innovatív megoldásokkal élen járnietéren” - mondta az ABA elnök-vezérigazgatója, Katherine Lugar.  „Palackjainkat úgy terveztük, hogy újrahasznosíthatóak legyenek, ezért kiemelten fontos ez a program. A Vissza Minden Palackot! kezdeményezés biztosítja, hogy azokat használat után újra feldolgozzuk, és új palackokat gyártsunk belőlük, így csökkentve az italaink csomagolásához felhasznált új műanyag mennyiségét.”

A Vissza Minden Palackot! négy fő pilléren alapul: 

- A résztvevők csökkentik az új műanyag használatát az Egyesült Államokban. Az eredményeket a WWF ReSource ú.n. „műanyag-számítási módszertanával” követik, és az összegyűjtött adatok segítségével gyakorlati megoldásokat alakítanak ki.

- Az iparági szereplők 100 millió dollárt fektetnek be, hogy javítsák a műanyaghulladék szelektálásátt, feldolgozását és visszagyűjtését az USA négy kiemelt térségében. Az iparági alap, amit a Recycling Partnership és a Closed Loop Partners kezel majd, a tervek szerint további 300 millió dollárnyi adományt és befektetést is hoz, amellyel növelheti az újrahasznosított műanyagok mennyiségét az üdítőitalos palackok gyártásához. 

- Tájékoztató és közösségeket megmozgató kampány indul az újrahasznosítás népszerűsítése és a 100%-ban újrahasznosítható palackok értékének megismertetése érdekében. Az ABA megbízásából a Public Opinion Strategies közvélemény-kutató által végzett felmérés szerint az amerikai fogyasztók közel fele nincs tisztában azzal, hogy az USA vezető üdítőitalgyártói 100%-ban újrahasznosítható palackokat készítenek. 

- A résztvevők mindegyike csomagolóanyagain felhívja a fogyasztókat figyelmét arra, hogy a PET palackok 100%-ban újrahasznosíthatók, és új palackok készülhetnek belőlük. Az amerikai üdítőitalgyártó cégek 2020 végétől önkéntesen bevezetik az új üzenetek feltüntetését a csomagolásokon. 

“Örömmel fogtunk össze versenytársainkkal, hogy a környezetünkbe kerülő műanyaghulladék okozta komoly kihívásokat kezeljük” - mondta Jim Dinkins, a Coca-Cola észak-amerikai régiós elnöke. “Tisztában vagyunk vele, hogy mindezt nem tudjuk egyedül véghezvinni, és ha az iparággal együtt el akarjuk érni céljainkat, akkor partnerekre van szükségünk, hogy közösen cselekedve adhassunk második, harmadik és negyedik életet palackjainknak folyamatos újrafeldolgozással és újrahasznosítással.” 

A műanyaghulladék gyűjtése és újrahasznosítása, valamint a természetes vizek védelme hazánkban is kiemelt jelentőségű a Coca-Cola számára. 2019 nyarán az Országos Vízügyi Főigazgatósággal és a PET Kupával összefogva a vállalat bejelentette, hogy a Coca-Cola globális alapítványa biztosította 73 millió forintos anyagi támogatás és munkatársaik önkéntessége révén nyújt segítséget a Tisza-tó és a folyó felső szakaszának megtisztításában. Ez a Hulladékmentes Tisza projekt, melynek célja, hogy két év alatt legalább 80 tonna műanyag hulladékot gyűjtsenek be és hasznosítsanak újra.