A Nemzetközi Édesítőszer Szövetség (ISA) is támogatja a Szív Világszövetsége (WHF) kezdeményezését, a Szív Világnapját, amely minden évben szeptember 29-én hívja fel a figyelmet a szív- és érrendszeri megbetegedések kiemelkedő gyakoriságára, és a hétköznapjainkban megvalósítható megelőzési módszerekre. Nem is gondolnánk, hogy pár apró életmódbeli változtatással a szívbetegség és a stroke okozta idő előtti halálok akár 80%-a megelőzhető lenne.

Budapest, 2019. szeptember 27. Napjainkban a világon a leggyakoribb halálozási okok a kardiovaszkuláris betegségek, köztük a szívbetegségek és a stroke:

  • Évente 17,9 millió ember hal meg valamilyen szív- és érrendszeri betegségben – ez a nem fertőző betegségek okozta halálok közel felét teszi ki;
  • A kardiovaszkuláris betegségek megelőzhetők: a dohányzás, az egészségtelen étrend és a testmozgás hiánya mind olyan kockázati tényezők, melyek kontrollálásával a szívbetegség és a stroke okozta idő előtti halálok legalább 80%-a megelőzhető lenne;
  • A WHO (Egészségügyi Világszervezet) globális akcióterve szerint a tagállamok vezetői elkötelezettek amellett, hogy 2025-re 25%-kal csökkenjen a nem fertőző betegségek okozta halálozások száma1.

A minden évben szeptember 29-én ünnepelt Szív Világnapját a Szív Világszövetsége hozta létre. Célja, hogy felhívja a figyelmet a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésére és kontrollálására tehető lépésekre.

Az ISA 5+1 pontban összefoglalta, mik azok a vállalások, amelyeket bárki megtehet a szívbarát életmód érdekében:

  1. Fordulj a gyümölcsök és a zöldségek felé! Igyekezz naponta legalább 5 adag zöldséget vagy gyümölcsöt fogyasztani – a változatosság segít, hogy elérd a célt!
  2. Korlátozottan fogyassz magas zsír-, só- és cukortartalmú ételeket! Az élelmiszercímkék segítenek, hogy jól válassz!
  3.  Csökkentsd a cukros nassok és üdítők fogyasztását; az alacsony kalóriatartalmú édesített ételek és italok kevesebb cukrot és kalóriát tartalmaznak, így megfelelő alternatívát jelentenek, ha nem akarsz lemondani az édes ízekről!
  4. Fogyassz kevesebb alkoholt, és mindig maradj a javasolt mértékeken belül!
  5. Próbálj meg legalább 30 percet közepes intenzitással mozogni hetente ötször – vagy akár többször is!

+1   Ne feledd: az életmódváltás történhet apró lépésekben. Nem kell mindenen egyszerre változtatnod, szíved egészségét így is jelentősen javíthatod.

Az elhízás és a diabétesz növeli a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát

Az elhízás a szívbetegségek jelentős kockázati faktora. A túlsúly növeli a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának veszélyét, magasabb vérnyomáshoz és emelkedett vérzsírszinthez is vezethet2. Hasonlóképpen, a diabétesszel élőknél akár kétszer-háromszor nagyobb valószínűséggel alakul ki szív- és érrendszeri betegség3.Az alacsony kalóriatartalmú édesítőszerek a kiegyensúlyozott táplálkozás és az egészséges életmód részeként hasznos segítséget nyújthatnak cukorhelyettesítőként a szívbetegség kockázatával élők számára is. Az alacsony kalóriatartalmú édesítőszerek fogyasztása a cukoréhoz képest kisebb mértékű vércukorszint-emelkedéssel jár4. Ezáltal nagy segítséget jelenthetnek a diabétesszel élők számára, akiknek fontos, hogy korlátozzák szénhidrátbevitelüket5, mégsem akarnak lemondani az édes ételek és italok élvezetéről. Az alacsony kalóriatartalmú édesítőszerek csökkentik a teljes kalóriabevitelt, így hozzájárulnak a testsúly kontrollálásához is6. Ezen felül fogbarát összetevőként a fogszuvasodáshoz sem járulnak hozzá4.

A Szív Világnapjával kapcsolatos információk a közösségi médiában: #WorldHeartDay

Az alacsony kalóriatartalmú édesítőkkel kapcsolatban bővebb információ a www.sweeteners.org oldalon érhető el.

Hivatkozások

  1. https://www.who.int/nmh/publications/ncd-action-plan/en/
  2. https://www.world-heart-federation.org/resources/diet-overweight-obesity/
  3. Global Heart 2019 Sep 2; 14(3): 215-240
  4. EFSA 2011 Journal 9(6): 2229, and 9(4): 2076
  5. https://www.diabetes.org.uk/professionals/position-statements-reports/food-nutrition-lifestyle/use-o...

Rogers PJ, Hogenkamp PS, de Graaf C, et al. Does low-energy sweetener consumption affect energy intake and body weight? A systematic review, including meta-analyses, of the evidence from human and animal studies. Int J Obes 2016; 40(3): 381-94.