Szinte mindenkit érdekel, hogy mit tartalmaznak a nap mint nap fogyasztott élelmiszerek, a legtöbb embert a vásárlás során az adott termék tartósítószer-, cukor-, színezék- és szénhidráttartalma befolyásolja. Kifejezetten fontos a magyar vásárlók számára, hogy odafigyeljenek arra, mennyi cukrot fogyasztanak egyáltalán. A cukorbevitelük kordában tartására sokan a cukormentes termékeket hívják segítségül, ám azzal viszonylag kevesen vannak még tisztában, hogy például az üdítők esetében a cukormentes italok egyúttal kalóriamentesek is. A tápanyagbevitellel kapcsolatos tudás sem áll biztos lábakon, sokan nem tudják ugyanis megfelelően értelmezni az élelmiszerek csomagolásán található tápérték-információkat.

Öt magyar vásárlóból négyen elolvassák az élelmiszerek címkéjét, az ott található információk – összetétel- és tápanyag-adatok – pedig háromnegyedüket befolyásolják abban, hogy melyik terméket vegyék le a polcról. A legtöbben az üdítőitaloknál nézik meg, hogy mi áll a címkén – egyebek közt ez derül ki abból a reprezentatív, országos kutatásból, amely a Coca-Cola Magyarország megbízásából készült el.



A vásárlókat leginkább azért érdeklik a címkén olvasható termékösszetétel-információk, mert fontosnak tartják tudni, mit fogyasztanak. A vásárlás során a legtöbb embert a tartósítószer-, a cukor-, a színezék-, és a szénhidráttartalom befolyásolja, a válaszadók negyede ha teheti, cukormentes terméket választ.
Saját bevallásuk szerint a válaszadók háromnegyedét befolyásolja vásárláskor, hogy a megvenni kívánt élelmiszereknek mik az összetevőik. A megkérdezettek kétharmada számára fontos az adott termék cukortartalma, de több mint felük figyelembe veszi a színezék- és szénhidráttartalmat is. A legtöbb vásárlót (a válaszadók közel háromnegyedét) az befolyásolja, van-e a kiválasztott termékben tartósítószer.

Az élelmiszerek cukortartalmánál is fontosabb a hazai fogyasztók számára az, hogy odafigyeljenek a cukorbevitelükre. Azok, akik odafigyelnek a bevitt cukor mennyiségére, többféle stratégiát alkalmaznak a cukorbevitel kordában tartására. A legtöbben ezt úgy oldják meg, hogy odafigyelnek az elfogyasztott élelmiszerek cukortartalmára, sokan választanak cukormentes terméket és csak 10 százalék nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem fogyaszt cukrot.



A kutatás egyik érdekes eredménye, hogy bár a hazai fogyasztók háromnegyede jól tudja, hogy minél több cukrot tartalmaz egy adott élelmiszer annál nagyobb a kalóriatartalma, az üdítők esetében mintha elbizonytalanodnának. Azt ugyanis, hogy az üdítőitalok esetében a kalóriamentesség egyben cukormentességet is jelent-e, vagy fordítva, azaz a cukormentesség egyenlő-e az energiamentességgel, viszonylag kevesen tudják.

A megkérdezett felnőttek harmada követi a nap során, hogy az egyes tápanyagokból mennyit fogyaszt el. Közülük a legtöbben a szénhidrát- és a cukorbevitelre figyelnek, de a kalória- és zsírbevitelüket is majdnem 50%-uk kíséri figyelemmel.

A tápanyag-bevitellel kapcsolatos tudás ugyanakkor hiányosnak tűnik, hiszen a válaszadók negyede tudja csak, hogy mit jelent a címkéken olvasható referencia-beviteli érték kifejezés, harmaduk van tisztában azzal, hogy az energiatartalmat jelölő kJ és kcal között mi a különbség, és csupán kétötödük tudja értelmezni a tápérték-tartalomra vonatkozó táblázat információit.

 „Örömmel látjuk, hogy a kutatási eredmények alapján a hazai fogyasztók egyre egészségtudatosabbak és mindinkább odafigyelnek a cukorbevitelükre, az élelmiszerek cukortartalmára. Felelős vállalatként a Coca-Cola számára fontos, hogy segítsük fogyasztóinkat a tudatos döntés meghozatalában” – mondta Niklós László a Coca-Cola Magyarország ügyvezetője. „Ehhez egyrészt átlátható módon és egyértelműen informáljuk vásárlóinkat a termékeink cukor- és tápanyagtartalmáról, összetételéről, másrészt széles választékot biztosítunk számukra. Utóbbi azt jelenti, hogy immár üdítőital-portfóliónk közel fele áll cukor- és kalóriamentes, illetve alacsony cukortartalmú termékekből a NaturAqua ásványvizektől kezdve a cukorhelyettesítővel készült, energiamentes Coca-Cola zerón vagy Fanta zerón, illetve a Nestea zerón át egészen a csökkentett kalóriatartalmú klasszikus Nestea-kig. Utóbbi jó példa arra, hogy termékportfóliónk közel tíz százalékánál változtattunk a recepten a cukortartalom csökkentése érdekében. Szintén a felelős fogyasztói döntés meghozatalát szolgálja, hogy termékeink különböző méretű kiszerelésekben kaphatók: a kisebb kiszerelések révén fogyasztóink könnyebben kontroll alatt tudják tartani, mennyi cukrot fogyasztanak el üdítőinkkel” – fogalmazott az ügyvezető. „A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a magyarok jelentős figyelmet fordítanak az energiabevitelre, és ehhez egyre nagyobb körültekintéssel tanulmányozzák a címkét. Látjuk azonban a hiányosságokat is, így felelős nagyvállalatként szeretnénk az ezzel kapcsolatos tájékoztatást is még hangsúlyosabbá tenni a lakosság körében és átfogó edukációs kampányba kezdünk a címkeolvasás, a kiegyensúlyozott energiabevitel témakörében.”