Sztárszülők és szakemberek tartottak eszmecserét a kisgyermekes szülők munkaerőpiaci esélyeiről

Kibeszéletlen problémák, történetek, gyakorlati tippek, anyai- és karrierbeli szerepek, időmenedzsment, önbizalomtuningolás, és sok más kulcstéma köré építette a Coca-Cola HBC Magyarország és a Loffice Coworkid közös rendezvényét, melyre kismamákat vártak, hogy tanácsokkal segítsenek munkaerőpiaci esélyeik növelésében. A #jövőanyukája interaktív nap szakértői közt többek között Palya Bea, Veiszer Alinda és McMenemy Márk kerekasztal-beszélgetés keretein belül, míg Dr. Sinkó Erika és Balla Ágnes trénerek workshopok során osztották meg tapasztalataikat, tanácsaikat a körülbelül 100 anyukából álló közönséggel.

Amíg a gyermekekre a helyszín által biztosított játszóház animátorjai vigyáztak, anyukáik a munkába visszatérésükhöz gazdagodtak hasznos tippekkel az egész napon át tartó, ingyenes, előzetes regisztrációval bárki számára elérhető eseményen a Coca-Cola HBC Magyarország szervezésében. Olyan kérdésekre kaphattak választ az érdeklődők, mint hogy hogyan lehetnek egyszerre jó szülők és sikeresek a karrierükben, lehet-e elég idejük a gyerekeikre és közben erejük a munkájukra, teljesíthetnek-e, és ha igen, hogyan, mindkét szerepben, kihez fordulhatnak, ha úgy érzik, nem megy a kettős szerep, és lehetnek-e önmagukkal elégedettek, ha meg sem próbálnak a karrierjükben is érvényesülni.

A program során gyakorlati tudnivalók átadására is sor került, hogy megkönnyítsék a munka világában való eligazodást a kisgyermekesek számára (is). A nap legnépszerűbb része azonban az az interaktív kerekasztal volt, amelyen Dr. Juhos Andrea, Palya Bea, Veiszer Alinda, Kádár-Papp Nóri és McMenemy Márk beszélgettek egymással és a hallgatósággal, a közönséget is bevonva a témákba.

„Nem értem, hogy a munkaadók miért nem kapkodnak két kézzel a gyermekes anyukák után. A gyermekvállalás érett gondolkodású, az időgazdálkodáshoz is remekül értő nőket farag a lányokból” – állapította meg Dr. Juhos Andrea, HR és business coach, a Lee Hecht Harrison Magyarország ügyvezető partnere a #jövőanyukája kerekasztalon. Szerinte ugyanis a szülőség olyan tulajdonságokkal vértezi fel az embert, amelyekre a munkahelyen óriási az igény.

„A legjobb dolog, ami történt velem az életben, hogy vannak gyerekeim. Mindennap tanulok tőlük valamit, és egészen biztos vagyok abban, hogy sokkal jobb vezető és szakember lettem általuk” – tette még hozzá Andrea.

A tipikus magyar munkaadó azonban nem ennyire felvilágosult: a beszélgetés során több anyuka számolt be arról, hogy az a tény, hogy gyermeket nevelnek, jellemzően nem vált előnyükre az állásinterjúkon.

Palya Bea népdalénekes, előadóművész a tőle ismert tűzzel ecsetelte, mennyire fontos, hogy az anyukák merjék felvállalni a saját elvárásaikat:

“Két pici múzsa, életem legizgalmasabb két kis lénye: két kislányom. Általuk nyertem felvételt a szeretet magasiskolájába. Velük létezem, és részben belőlük dolgozom. Az éneklés és a dalszerzés: életem másik szenvedélyes területe, kiteljesedés, életfeladat, szolgálat. Anyaság és éneklés - mindkettőt imádom. Mindkettő én vagyok. Miért kellene választanom?”

Ezt erősítette meg a beszélgetésbe becsatlakozó, négyhónapos kislányával érkező Gál Judit, az Auchan kommunikációs igazgatója, aki biztatónak nevezte a munka és magánélet egyensúlyának megteremtése terén az utóbbi években végbement változásokat.

A moderátori szerepet betöltő Veiszer Alinda műsorvezető ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy ezeket a feltételeket inkább a vezető pozícióban lévő nők képesek elfogadtatni: a munkahelyi hierarchia alacsonyabb fokán állók – ahogyan ezt a későbbi hozzászólások is alátámasztották – jóval kevésbé tudják érvényesíteni az érdekeiket. Emiatt, továbbá a négy- és hatórás álláshelyek, valamint a távmunka hiánya miatt, sokan közülük nem is tudnak visszatérni a munkába.

Hasonló okokból kezdett saját vállalkozásba Kádár-Papp Nóri, a Gyerünk, Anyukám! online edzőterem alapítója.

„A kisgyerekes évek alatt megtanultam, hogy amikor azt hiszed, már nincs lejjebb, mindig kiderül, hogy van. A jó hír az, hogy onnan, ha nem is könnyen, de mindenképpen van út felfelé” – mondta Nóri, aki szerint az anyaság úgy is felfogható, mint esély az újrakezdésre. Érdemes tehát munkát, perspektívát, életmódot váltani.

A vállalkozáshoz azonban nem elég a jól átgondolt üzleti terv, hanem önbizalom, lelkesedés és partner is kell. Ez utóbbiban egy férj és apa is fontos szerepet kaphat. McMenemy Márk rádiós és televíziós műsorvezető szerint a mai apukák mások, mint a régiek: bár az anyákétól továbbra is eltérő a szerepük, többet vannak otthon, jobban kiveszik a részüket a gyereknevelésből, mint korábban.

„Kinek a hasán (jobb esetben) ugrálnak, kinek kell végkimerülésig dobálni a srácokat a vízben, a soha véget nem érő birkózásokat elszenvedni, alvó gyereket emeletre cipelni, fájó háttal kocsiból kiemelni, biciklin, hordozóban hurcibálni?! Hát nekünk, az apukáság igájába hajtott férfiaknak! Vége, követeljük, hogy mi is ANYUKÁK lehessünk végre! Egészen édes-anyák gyűrűjében, az apaság lángoló pallosaként éneklem majd meg ismeretlen férfitársaim, és persze a saját hőstetteim” – hívta fel a figyelmet Márk az apák hasonló élethelyzetére.

Az érzelmes történeteket és tanulságos „esettanulmányokat” is felhozó kerekasztal után az anyukák Dr. Sinkó Erika és Balla Ágnes #énjövőm trénerek hatórás workshopján vettek részt, ahol közösen keresték tovább, miként tudják a munkaerőpiacon is hasznosítani azokat a tapasztalatokat, amelyeket a gyerekeikkel töltött idő alatt szereztek.

A #jövőanyukája interaktív nap nyitotta meg az #énjövőm oktatási program legújabb fejezetét. A Coca-Cola HBC Magyarország 2017-ben indította el a fiatalkori munkanélküliség visszaszorítását célzó kezdeményezését, amelynek keretében ingyenes, egynapos képzéseket nyújtanak nagyrészt 18-30 év közötti inaktív, képzésből, oktatásból és a munkaerőpiacról kiesett fiataloknak. A tréningeken résztvevők önismeretet, önfejlesztést és kommunikációt tanulnak, kapcsolati hálót építenek, valamint olyan készségekre tehetnek szert, amelyek az elhelyezkedésben segítik őket. Az indulás óta már több mint 1000 budapesti és vidéki fiatal részesült a képzésekben, 2020-ig összesen 8000 ezer fiatalt terveznek bevonni a programba. A Coca-Cola HBC és a Loffice Coworkid célja, hogy ezzel a misszióval elősegítsék a kisgyermekes szülők munkaerőpiaci érvényesülését.

Ha több hír érdekel, nézz körbe a sajtószobában.